Plány ministra dopravy v demisi

Ministr Žák chce ve státních firmách dál měnit „trafikanty“ za odborníky

Ministr Žák chce ve státních firmách dál měnit „trafikanty“ za
odborníky

PRAHA (25.8.) – Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák chce do konce svého působení v resortu dokončit výměnu „trafikantů" na kontrolních postech ve státních podnicích za odborníky. Dále chce připravit změnu účtování kamionového mýtného na dálnicích. Před koncem září chce vládě předložit varianty fungování mýtného systému po skončení smlouvy se současným provozovatelem, firmou Kapsch. „Současný systém mýtného neplní ani jednu z původně požadovaných funkcí,“ uvedl Žák.

Největší personální smršť zatím v dopravním resortu zažily České dráhy, kde byl kompletně obměněn management i dozorující orgány. Podle ministra za změnami stojí snaha obsadit tyto pozice odborníky na železniční problematiku. „To je to, co jsem slíbil, že budu dělat do poslední vteřiny. To znamená, že kde to půjde a budu mít příležitost prosadit místo trafikanta odborníka, tam to budu dělat," řekl Žák.

Změny v Českých drahách a jejich dceřiném ČD Cargu kritizovaly železniční odbory, které je považují za příliš překotné a obávají se, aby firmě ještě více neuškodily. Další personální změny čekají Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). V tomto případě by ale mohlo jít o méně razantní cestu. Ve správní radě SŽDC jsou dosud volná místa a ministr se prý bude pokoušet zaplnit zejména tyto neobsazené posty.

Materiál zabývající se problematikou mýtného má podle Žáka obsahovat čtyři až pět variantních řešení, jak při spravování systému pokračovat po roce 2016. Současný systém podle něj neplní žádnou z původně požadovaných funkcí. Jeho provoz je prý příliš nákladný a velká část peněz z něj nesměřuje zpět do silniční infrastruktury, ale spolkne je provozování systému. Ten však podle Žáka ani nezvládá regulovat kamionovou dopravu.

Současný systém podle dřívějšího vyjádření ministra nenutí kamionové dopravce využívat dálnice například v nočních hodinách, když jsou téměř prázdné, a naopak blokují provoz během dopravních špiček. Změnit by se tak měl způsob výpočtu ceny za ujetý kilometr, který nyní zohledňuje pouze páteční odpolední jízdy.

Podle ředitele společnosti Kapsch Karla Feixe panuje v Česku vůči mýtnému sytému tendenční atmosféra. Samotný systém má přitom podle něj provozní náklady pod 22 procenty, což je prý na úrovni jiných špičkových zahraničních projektů. „Za nedostatečnou regulatorní funkcí českého mýta je špatná tarifní politika státu a ministerstva dopravy v minulých letech. Nemá to nic společného s použitou technologií nebo jejím provozovatelem. Opakovaně jsme stát vyzývali k zavedení variabilních mýtných sazeb v různé hodiny či dny v týdnu, místo toho se zaváděly nejrůznější úlevy a slevy, které dále destruují výběr mýta," sdělil Feix.

Ministr dále řekl, že chce rozjet projekt stavby vodního spojení mezi Dunajem, Odrou a Labem. Do konce roku chce mít připravený harmonogram přípravy, výkupu pozemků a stavebních prací.

(čtk)

spinner