Ministerstvo dopravy

Ministrem dopravy se stal Antonín Prachař

Ministrem dopravy se stal Antonín Prachař

Novým ministrem dopravy se minulý týden stal Antonín Prachař. Poté, co prezident republiky Miloš Zeman jmenoval vládu, jej do funkce uvedl premiér Bohuslav Sobotka. Nový ministr dopravy chce v co nejkratším termínu obnovit pozastavenou dostavbu dálnic. Výstavbu infrastruktury považuje za klíčovou i premiér Bohuslav Sobotka. Antonín Prachař ale při svém uvedení do úřadu řekl, že někteří dodavatelé budou mít velmi těžkou pozici pro získání dalších zakázek. „Není totiž možné spolupracovat s někým, kdo vede soudní spor se svým zadavatelem,“ uvedl ministr.

Nejznámější je spor státu se společností Eurovia CS ohledně zvlněné dálnice D47 u Ostravy. Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá s tím, že použitý materiál si objednalo ŘSD. Výstavba páteřních komunikací vázne od roku 2010, kdy kvůli úsporám řadu staveb poza-stavil exministr dopravy Vít Bárta a požadoval po stavebních firmách slevy jako podmínku pro obnovení prací. Souběžně s tím klesal rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který výstavbu financuje a kterému mezi roky 2010 a 2011 příjem klesl o 35 miliard Kč 61,3 miliardy. Letos má fond hospodařit celkem se 71 miliardami Kč.

Ministr se zmínil také o výběru nového provozovatele elektronického mýta. Podle něj je nutné co nejdříve vládě předložit složení řídicího výboru. „Budu se snažit takovýto výbor ustanovit co nejdříve. Ještě dnes požádám kolegy, kterých se to týká, aby nominovali lidi, kteří se tím budou zabývat,“ sdělil Antonín Prachař. Urychleně se také chce sejít s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Pavlem Kočicou, jehož odvolání během minulého týdne avizoval. Při uvedení do funkce však své původní vyjádření mírnil. „Chci znát jeho názor. Informace, které mám, jsou jen z jedné strany a na základě těchto informací není možné stavět žádné rozhodnutí,“ řekl. Otázku o dalším setrvání Pavla Kočici na vedoucím postu v ŘSD otevřelo vyjádření Antonína Prachaře, že je ochotný na Ředitelství silnic a dálnic dosadit zpět odvolanou ředitelku kontroly kvality staveb Miloslavu Pošvářovou. Tu nedávno odvolal právě Pavel Kočica kvůli nekomunikaci s vedením a zadržování výsledků kontrolních vrtů z D47.

Analýza legislativního procesu

Antonín Prachař minulý týden také již připravil pro vládu analýzu legislativního procesu. „Analýza se týká toho, co v legislativním plánu je, co chceme vyhodit ven a co bychom tam v dohledné době velmi rádi dali,“ řekl. Ministerstvo o úpravu legislativy s cílem zkrátit a zlevnit přípravu dopravních staveb usiluje dlouhodobě. Úřadu vadí zejména délka procesu pro získávání územního rozhodnutí a dalších povolení včetně hodnocení dopadu staveb na životní prostředí. Zrychlit výstavbu měla například i změna zákona o vyvlastnění, který platí od loňského roku.

Antonín Prachař je odborníkem na dopravu, byl mimo jiné viceprezidentem Sdružení ČESMAD Bohemia. Společně s budoucí ministryní spravedlnosti Helenou Válkovou byl Prachař jediným kandidátem do vlády, kterého prezident Miloš Zeman dopředu pochválil.

(čtk)

spinner