22. února 2014
Přibližně do dvou měsíců by měl Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) řídit nový tým, který vybere ministerstvo dopravy na základě výsledků personálního auditu. Do té doby povedou tuto příspěvkovou organizaci čtyři osoby, které budou pověřeny vedením ŘSD a některých jeho odborů. Na své první tiskové konferenci to minulý týden oznámil nový ministr dopravy Antonín Prachař.
Podle jeho slov dnes rozhodně nelze říci, jak dlouho bude ve funkci současný generální ředitel SŽDC Pavel Kočica dosazený Prachařovým předchůdcem v ministerské funkci Zdeňkem Žákem. „Není mojí vizí vybrat jednoho člověka do pozice generálního ředitele a tuto organizaci nechat stejným způsobem fungovat dál,“ uvedl Prachař s tím, že změnu fungování ŘSD není možné vyřešit pouze obměnou generálního ředitele. Změnit je prý nutné celý tým řídicích pracovníků, na čemž začne pracovat auditorský výbor okamžitě.
ŘSD by se mělo změnit na státní podnik
Kromě výměny vedení by se podle Antonína Prachaře měla změnit i celková struktura ŘSD, které nemůže zůstat ve formě příspěvkové organizace. Jedinou alternativou, kterou je možné udělat v krátkém čase, je změnit ŘSD na státní podnik. Diskuse o změně struktury zahájil už bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš. Změna měla umožnit ředitelství, které působí jako investor staveb a údržby silnic, čerpat i jiné prostředky než dotace z národního rozpočtu a z EU. Jak dále nový ministr dopravy uvedl, mezi jeho základní priority patří prověření celé řady tendrů vypsaných minulým vedením ministerstva, zejména pak tendru na nového provozovatele centrálního registru vozidel, který na konci předchozího roku na poslední chvíli vypsal exministr Zdeněk Žák. Termín nabídek do tohoto výběrového řízení končí 27. března a stávající smlouva je do konce března.
„Vybrat proto vítěze soutěže není v takto krátkém čase možné,“ dodal Prachař s tím, že řešení této situace chce nalézt v součinnosti s vládou. Kromě výběrových řízení se chystá nové vedení ministerstva prověřit i stávající smlouvy, které má úřad a jeho podřízené organizace s externími dodavateli služeb. „Tyto zakázky chce totiž ministerstvo omezit na minimum a externím dodavatelům přenechat jen ty činnosti, které nebude schopné pokrýt vlastními zaměstnanci,“ upozornil první náměstek Milan Feranec.
Prioritou je také napojení české sítě na Rakousko
Mezi nejdůležitější stavby, kterým se chce ministerstvo dopravy věnovat v první řadě, je vedle dokončení modernizace dálnice D1 a výstavby alternativní rychlostní silnice R35 napojení domácí silniční sítě na Rakousko prostřednictvím D3 a R52. V oblasti vodních staveb hodlá nový ministr prověřit dosavadní práce na získání ekologického posudku k děčínskému jezu, výstavba vodních děl Děčín a Přelouč patří mezi priority resortu v oblasti vodní dopravy. Naopak na okraji zájmu resortu zřejmě bude projekt kanálu Dunaj – Odra – Labe. Přednost podle Antonína Prachaře totiž musí mít dobudování silniční a železniční sítě.
Změny zřejmě nastanou i v čele ČD
Ještě do konce února by se také mělo obměnit představenstvo Českých drah, které následně rozhodne o tom, zda v čele firmy zůstane současný generální ředitel Dalibor Zelený či nikoli. Spekuluje se o tom, že by ho měl nahradit jeho dosavadní náměstek pro ekonomiku a techniku Daniel Kurucz. Pokud jde liberalizaci české železnice, chce nový ministr zapracovat především na novele zákona o drahách, která by měla mimo zřídit regulační úřad. Teprve pak by měla pokračovat liberalizace železnice.
Tomáš Johánek