19. srpna 2013
Vedení Českých drah zažilo nevídané personální zemětřesení. Nový ministr dopravy Zdeněk Žák prosadil minulý týden na jednání dozorčí rady podniku odvolání celého představenstva v čele s jeho předsedou Petrem Žaludou, který následně skončil i ve funkci generálního ředitele ČD. Do té se po deseti letech vrací bývalý ředitel Českých drah z doby opoziční smlouvy Dalibor Zelený.Vedení Českých drah zažilo nevídané personální zemětřesení.
Nový ministr dopravy Zdeněk Žák prosadil minulý týden na jednání dozorčí rady podniku odvolání celého představenstva v čele s jeho předsedou Petrem Žaludou, který následně skončil i ve funkci generálního ředitele ČD. Do té se po deseti letech vrací bývalý ředitel Českých drah z doby opoziční smlouvy Dalibor Zelený. Během jednoho dne, konkrétně úterý 30. července, se kompletně vyměnilo vedení největšího českého železničního dopravce. Dozorčí rada nejprve odvolala představenstvo ČD a zvolila nové v čele s Daliborem Zeleným. Členy představenstva se dále stali výkonný ředitel pro provoz a techniku ČD Daniel Kurucz a náměstek generálního ředitele ČD pro personální záležitosti Pavel Švagr. Nové představenstvo pak zvolilo generálním ředitelem ČD Dalibora Zeleného.
„Já rozhodnutí představenstva velmi vítám, protože do čela Českých drah se dostává člověk, který již jednou generálním ředitelem byl a byl úspěšným ředitelem,“ uvedl ministr Zdeněk Žák. Dalibor Zelený má podle něj zkušenosti nejen z České republiky, ale i ze světa a funkci krizového manažera zvládne. Zároveň uvedl, že nové vedení společnosti již začalo pracovat na ozdravné strategii pro ztrátové ČD Cargo. Zatím by však mělo jít pouze o první kroky, jak stabilizovat klíčové zakázky, které ČD Cargo živí.
Za odvoláním údajně stojí zadlužování ČD
Podle ministra dopravy bylo hlavním důvodem odvolání Petra Žaludy a dalších členů vedení ČD především neřešené zadlužování podniku. Zdeněk Žák tvrdí, že se nové vedení ČD bude muset vypořádat právě s rostoucími dluhy, které v současnosti dosahují 26 miliard Kč. Ještě předtím však bude nutné zachránit nákladního dopravce ČD Cargo, dceřinou společnost ČD. Sám Petr Žaluda ovšem důvod svého odvolání zpochybnil. „Za sebe a za představenstvo Českých drah chci říct, že výsledky, jakých obě firmy – jak ČD, tak ČD Cargo – dosáhly v pololetí, se vyvíjejí lépe, než bylo plánem,“ řekl. Do posledního zasedání dozorčí rady si podle něj žádný z jejích členů nebo nový ministr dopravy Zdeněk Žák žádné informace týkající se hospodaření nevyžádali. Vedle Petra Žaludy představenstvo ČD opustili bývalý náměstek ministerstva zemědělství Roman Boček stíhaný v souvislosti s kauzou přidělování politických trafik, výkonný ředitel ČD pro marketing a produkty Miroslav Šebeňa a ředitel inženýrsko-dodavatelské společnosti Královopolská RIA Ctirad Nečas.
Reakce na změnu v čele ČD jsou většinou kritické
Prosazení výměny vedení Českých drah sneslo na hlavu nového ministra dopravy nemilosrdnou kritiku ze všech stran. Prověřit důvody narychlo provedených personálních změn chce i stínový ministr dopravy za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. Ten se chce seznámit s podklady, které dozorčí radu k výměně vedení drah vedly, a pokud k ní neměla opravdu závažné důvody, bude požadovat vyvození osobní zodpovědnosti od těch, kteří takto rozhodli. Zároveň však uznal, že odvolání představenstva je plně v kompetenci dozorčí rady, a věří, že provedené změny povedou ke stabilizaci firmy. „Nikdo snad neuvěří tomu, že se Žákovi podařilo během čtrnácti dnů detailně prověřit jak profesní kvality členů dozorčí rady a představenstva, tak hospodaření tohoto gigantického podniku. Seriózní diskusi o hospodaření ČD bych uvítal, ale to, co pan bakalář předvádí, je prachobyčejná vendeta a obsazování vlivných a lukrativních postů kamarádíčky,“ reagoval exministr dopravy Zbyněk Stanjura.
Petr Žaluda přežil sedm ministrů dopravy
O odvolání představenstva ČD rozhodovala dozorčí rada, kterou ministr dopravy obměnil jen pár dní před tak zásadními kroky. Z původních členů zůstali pouze tři odboráři a poslanec ČSSD Josef Smýkal, které doplnili děkan Dopravní fakulty ČVUT Miroslav Svítek, docent VŠTE v Českých Budějovicích Zdeněk Žemlička a ředitelka odboru kontroly a vnitřního auditu ministerstva dopravy Ivana Kubaštová. Nyní již bývalý ředitel Petr Žaluda nastoupil do vedení tohoto dopravce na počátku roku 2008 a ve své funkci přežil sedm ministrů dopravy. Osmý se mu stal osudným. Petru Žaludovi se do drah podařilo ze státního rozpočtu získat podstatně více peněz než jeho předchůdcům, i když na poslední chvíli, než musely stát a kraje vypisovat na vlaky soutěže. Za jeho vedení začala nejrozsáhlejší modernizace vlaků, která si však vyžádala velké zadlužení společnosti, rozprodej majetku a často i nepříliš transparentní výběr firem, které se na výrobě nových vlaků podílejí.
Tomáš Johánek / čtk