„Dopravní telematika v České republice je na vzestupu“

podzimní shromáždění SDT

V polovině října se ve Velkých Bílovicích sešlo podzimní shromáždění delegátů Sdružení pro dopravní telematiku ČR (SDT). Neziskové sdružení v současné době zastřešuje 56 organizací a 13 individuálních členů. Hlavním posláním SDT je podpora implementace produktů a služeb ITS (Inteligent Transport Systems) v České republice u rozhodujících osobností a organizací, vytváření sjednoceného názoru na ITS, propojování subjektů, které se zabývají jejich vývojem a výrobou, a harmonizace národních aktivit s činností podobných organizací na mezinárodní půdě. SDT vyvíjí, podporuje a koordinuje vývoj ITS v České republice a jako celonárodní organizace podporuje národní zájmy v této oblasti v zahraničí a přináší pozitivní podněty ze zahraničních organizací do národního prostředí. Je také jedním ze zakládajících členů mezinárodní asociace ITS National Platforms. Úvodní zprávu o činnosti sdružení za období od dubna 2004 do října letošního roku přednesl jeho prezident prof. Ing. Pavel Přibyl, CSc. Součástí zprávy byla i rekapitulace březnové mezinárodní konference ITS ’05 Prague – Inteligentní dopravní systémy pro denní život (viz DN 13/05) a informace o dalších konferencích a kongresech, které se buď již konaly, nebo se teprve připravují. Konference ITS ’05 Prague se zúčastnilo 190 delegátů z České republiky a 60 ze zahraničí, ve sborníku bylo vydáno 39 příspěvků a přímo na konferenci jich zaznělo 27. Další ročník konference se uskuteční až na jaře roku 2007 – bude se totiž ob rok střídat s konferencí NavAge Prague, která se v příštím roce uskuteční ve dnech 28. až 29. března a bude zaměřena například na vozidlovou a personální navigaci a lokalizaci, logistiku, přepravu zboží, projekty dopravní bezpečnosti, systém Galileo či elektronické platby ve městech. Prof. Pavel Přibyl se zmínil i o dalších letošních konferencích se zaměřením na ITS: ITS Europe Budapest; Moving Towards an Integrated Europe (květen); ITS Europe Hannover; ITS at the Crossroads of European Transport (červen) a listopadovém světovém kongresu ITS v San Francisku. Z akcí, které se teprve připravují, prof. Pavel Přibyl upozornil na kongresy v dánském Aalborgu (18. až 20. červen 2007) a ve švýcarské Ženevě (1. až 3. červen 2008). Další světové kongresy ITS se budou konat v příštím roce v Londýně, v roce 2007 v Pekingu, v roce 2008 v New Yorku a v roce 2009 ve Stockholmu. Program SDT Prof. Pavel Přibyl seznámil účastníky zasedání i se závěry konference ITS ’05 Prague a s programem SDT. Dopravní telematika v České republice je podle obou dokumentů na vzestupu, neboť poskytuje nové možnosti pro udržení přijatelné mobility obyvatelstva. Její význam je zdůrazněn i v (v době konání konference teprve připravované) nové Dopravní politice ministerstva dopravy. Česká republika je aktivně a dlouhodobě zapojena ve standardizačním procesu CEN/TC278 a ISO/TC204 a výsledky tohoto procesu pomáhají rozvoji telematiky. Pro rozvoj dopravní telematiky má také podstatný význam podpora ministerstva dopravy projektům vědy a techniky. Koordinovaně vznikají národní technické podmínky orientované na telematiku, které integrují prostředí a přispívají k jejímu rozvoji. Podle účastníků konference ITS ’05 Prague se však vyskytují i problémy spočívající především v neexistenci národní politiky dopravní telematiky, dále pak určité administrativní problémy a nevyjasněná situace v partnerství veřejného a privátního sektoru při spolufinancování projektů ITS. Národní politika telematiky Sdružení si stanovilo za úkol spolupracovat s ministerstvem dopravy při rozpracování základního dokumentu orientačně nazvaného Rozvoj telematiky v České republice, který vychází z nové národní Dopravní politiky. Dále hodlá v pracovních skupinách zpracovat dokument s jedno-tnou strukturou popisující úspěšné aplikace telematiky v České republice, který by měl sloužit jako podklad pro další rozvoj v této oblasti. Práce v SDT by se měla opírat právě o činnost pracovních skupin. Sdružení také hodlá dovést do praktického využití výstupy projektu ITS národní architektury (hlavním řešitelem je Fakulta dopravní ČVUT) a umožnit širší odborné veřejnosti internetově orientovaný přístup k architektuře dopravní telematiky (úkol skupiny „ITS architektura“). Kromě toho SDT hodlá dokončit, propagovat a obnovovat terminologii dopravní telematiky zpracovanou v rámci technické komise TNK 136 Dopravní telematika (v současné době je zveřejněna na internetu). SDT má rovněž v plánu uspořádat ve spolupráci se státními a obecními organizacemi několik seminářů o tvorbě architektury ITS s praktickými příklady a spolupracovat s městy Prahou a Ostravou, která mají o architekturu ITS zájem; cílem sdružení je rozšiřovat spolupráci i o další města. SDT hodlá seznamovat odbornou veřejnost se standardizací v technické komisi CEN/TC278 a ISO/TC204 a přenášet podněty členů SDT pro standardizaci jejich systémů cestou standardizační komise TNK136 Dopravní telematika do evropské standardizace. Sdružení považuje za potřebné také přenášet do praxe výsledky konkrétních projektů vědy a výzkumu řešených v rámci ministerstva a sledovat v praxi efektivitu telematických systémů, a to s využitím zkušeností z projektu Výzkum účinnosti telematických systémů ministerstva dopravy. V únoru příštího roku by se měl konat seminář zaměřený na toto téma. A v neposlední řadě se chce sdružení důrazně zaměřit na popularizaci telematiky na všech úrovních se snahou přenést informace do státní a obecní sféry. Program bezpečnosti eSafety Podle SDT je v oblasti bezpečnosti zapotřebí vyjít z Národní strategie bezpečnosti, rozpracovat formou konkrétního plánu její čtvrtou aplikační vrstvu a prosazovat ji cestou státních orgánů – za využití zkušeností a technologií členů SDT a výstupů evropského hnutí eSafety. Sdružení doporučuje aktivovat pracovní skupinu eSafety v SDT a aktivně se podílet na evropských projektech bezpečnosti realizovaných v rámci evropské Vize 0, případně je sledovat. Sdružení by rovněž mělo přinášet návrhy na řešení konkrétních kritických míst (například dálnice D1, problematika jednotné bezpečnosti pro tunely apod.), ukazovat příklady úspěšných řešení a podporovat účast privátního sektoru v řešení problematiky bezpečnosti. Řízení dopravy v městských aglomeracích Podle SDT bude nutné podporovat vytváření otevřené a dostupné architektury městského managementu řízení s integrací všech zdrojů dat a informací, vyhledávat kritická místa a návrhy konkrétních opatření a vytvořit technické podmínky pro řídicí systémy městských aglomerací. Jejich součástí by měla být i metodika pro vyhodnocování kvality dopravy ve městech. Za důležité považuje sdružení také podporovat nové metody řízení s cílem dosáhnout co nejvyššího stupně propustnosti komunikací i při vysokých dopravních nárocích a požadovat interoperabilitu dodávaných systémů všech úrovní, a to na základě evropských standardů. Dopravní informační centra Za jeden ze svých úkolů si SDT stanovilo přispět k vytvoření nových Dopravních informačních center (ve smyslu technických podmínek TP172 Dopravní informační centra – požadavky na informatiku, které sdružení vydalo v letošním roce). TP172 vychází z evropské standardizace v technické komisi TC278 a z evropského doporučení pro volné předávání dopravních informací souvisejících s plynulostí a bezpečností jízdy. Ve smyslu TP se bude prosazovat jednotná koncepce sběru dat a informací, což povede k tomu, že zařízení různých subsystémů budou vzájemně kompatibilní. Vysílání RDS-TMC SDT spolupracovalo na zahájení vysílání dopravního kanálu TMC v pražském regionu letos v létě a někteří členové se podíleli na rozšíření vysílání na celé území České republiky. Elektronické platební systémy V této oblasti bude podle SDT nutné se zaměřit na tři základní oblasti: zpoplatnění za přepravní výkony nákladních vozidel, zpoplatnění za vjezd do center měst a vytvoření elektronické peněženky pro potřeby veřejné dopravy. Zpoplatnění nákladních vozidel představuje podle SDT jeden z nejvýznamnějších infrastrukturálních projektů příštího desetiletí. Jeho význam pro dopravu je mimořádně důležitý, proto považuje za nutné podporovat účast národních výzkumných a realizačních pracovišť na tomto projektu. Nezbytně nutné je podle SOT podporovat jeho orientaci na budoucí aplikace přispívající k rozvoji telematiky a tvořící nadstavbu nad vlastním vybíráním poplatků. V rámci projektu Elektronické platby mýtného, který pod vedením Eltodo EG zpracovávalo konsorcium členů SDT pro ministerstvo dopravy, se ukázalo, jaký přínos může mít například sledování flotily vozidel nebo řízení dopravních proudů využívající již instalovaný systém pro výběr mýta. V rámci zpoplatnění center měst je možné najít přínosy v oblasti dopravní (kongesční mýto), ekologické a fiskální. Podrobněji se touto problematikou zabývá projekt vědy a výzkumu Zavádění mýta ve městech v podmínkách České republiky vedený společností Babtie. V projektech takového typu lze podle SDT nalézt výborné možnosti pro spoluúčast privátní sféry při jejich zavádění a provozování. Při práci na koncepci elektronické peněženky pro veřejnou dopravu (a nejenom pro ni) hodlá SDT vy-užít zkušenosti z evropských projektů. Slovník dopravní telematiky V současné době neexistuje česká terminologie systémů ITS. Přitom evropská technická komise TC278 zpracovává okolo stovky značně rozsáhlých standardů dopravní telematiky. Převést, a hlavně využívat tyto standardy v národním prostředí může být značný sémantický problém, který by mohl vést i k různým interpretacím standardů. Proto SDT připravuje vydání vůbec prvního výkladového česko-anglického slovníku, který vychází ze slovníku zpracovaného v technické komisi TNK 136 Dopravní telematika. Slovník má v současné době okolo 1800 termínů s jejich výkladem. Obsah slovníku má být následující: Úvod, Dopravní telematika a standardizace, Výkladový česko-anglický terminologický slovník (členění dle CEN), Rejstřík česko-anglický a anglicko-

  • český.

Dopsání kapitol a revize se očekává v průběhu listopadu, lektorování zajišťuje FD ČVUT a má být provedeno v prosinci, grafické zpracování v únoru a poté má být slovník v březnu příštího roku vydán. Závěry zasedání Podzimní zasedání SDT opět potvrdilo svůj cíl zmapovat úspěšné aplikace a tyto příklady vydat jako brožuru SDT, dále propagaci své činnosti, význam publikování v odborných časopisech a zajištění vydání terminologického slovníku. SDT provede aktualizaci svých webových stránek – umístí na ně projekty vědy a výzkumu a projekty členů SDT. Sdružení hodlá rovněž nadále rozvíjet spolupráci s ministerstvem dopravy, Ředitelstvím silnic a dálnic, kraji a městy a podílet se například na vytváření podpůrných dokumentů ke státní politice, organizaci seminářů, vytváření architektury a standardizaci ITS. První den zasedání, jehož součástí byly i prezentace některých projektů členů SDT, byl zakončen společenským večerem spojeným s návštěvou sklípku a ochutnávkou moravských vín. (lan) (Informace o semináři Dopravní projekty a možnosti jejich financování, který se uskutečnil druhý den podzimního zasedání SDT, přineseme v některém z příštích čísel DN.)

spinner