ETC 2013

Praha hostila mezinárodní dopravní kongres

Praha hostila mezinárodní dopravní kongres

Ve dnech 19. až 20. září se v Národní technické knihovně Praze pod záštitou prezidenta republiky Miloše Zemana, poslance Evropského parlamentu Bogusława Liberadzkého, ministra dopravy Zdeňka Žáka a dalších významných osobností uskutečnil 11. mezinárodní dopravní kongres ETC 2013 Prague. Kongres ETC 2013 Prague uspořádala Evropská platforma dopravních věd (European Platform of Transportation Sciences) ve spolupráci s Fakultou dopravní Českého vysokého učení technického v Praze, která letos slaví dvacet let od svého založení.

Příznačně pro toto jubileum znělo motto letošního ročníku: Doprava jako vědní obor. Dopravní vědy podle názoru organizátorů mohou přispět k řešení řady aktuálních dopravních problémů a stávají se nástrojem dalšího udržitelného rozvoje společnosti. V úvodu kongresu vystoupil mimo jiné ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák, který nastínil svou vizi dalšího vývoje dopravy v České republice. Dost již podle něj bylo konkurence mezi jednotlivými druhy dopravy, nyní je na čase začít se spoluprací. Jen shodou okolností toto prohlášení přišlo pár dní před tím, než Zdeněk Žák v rámci volební kampaně přišel s myšlenkou umožnit veřejnosti cestovat vlaky mimo špičku zadarmo. Tím se tato mezioborová dopravní spolupráce ihned dostala do jiného světla a zavdala příležitost k úvahám, že by zřejmě probíhala tak, že z peněz získaných prostřednictvím daní od provozovatelů a uživatelů jedněch druhů dopravy a přerozdělených v rámci státního rozpočtu by se v rámci kooperace financoval druh dopravy jediný.

Mezinárodní spolupráce v dopravě

První část jednání byla věnována mezinárodní spolupráci v dopravě. Se svými příspěvky vystoupili Herman Meyer z ERTICO – ITS Europe, který informoval o evropských aktivitách v rámci ITS, Wolfgang Steinecke, jenž přiblížil pojetí chytré železnice v projektu EURNEX, či Andy Rooke z ERTICO – ITS Europe, jenž nastínil současný stav projektu tísňového volání eCall.

Výzkumné a vzdělávací programy

Další sekce byla věnována výzkumným a vzdělávacím programům v dopravě. Například Daniel Hanuš z ČVUT v Praze hovořil o studijních programech v oboru letecké dopravy na Fakultě dopravní ČVUT a přiblížil dlouhou tradici tohoto oboru v České republice a jejich začlenění do mezinárodní sítě excelence PEGASUS. Mezinárodní kolektiv autorů pak informoval o tom, jak jsou dopravní a logistické systémy začleněny do transatlantického programu Atlantis. Martin Hájek z Technické univerzity Ostrava hovořil o Centru pro rozvoj dopravních systému RODOS a došlo i na informaci o projektu Mezinárodního středoevropského studentského semináře věnovaného dopravnímu inženýrství.

Elektronické zpoplatnění

První odpolední blok byl věnován elektronickému zpoplatnění komunikací. Carlos Martin Chang za mezinárodní kolektiv autorů nejprve nastínil rámce analýzy implementace výkonového zpoplatňování. Tým autorů z ČVUT a Akademie věd ČR informoval o možných systémech pro předvídání volných parkovacích míst pro kamiony založených na statistickém modelování s využitím nepřímých dat. Ondřej Zaoral ze společnosti Inoxive vystoupil s příspěvkem nazvaným Je to o penězích, v němž se zmínil o ekonomických výsledcích provozování mýtného systému v České republice. Ewa Wolniewicz-Warská z firmy Kapsch Telematic Services se v závěru bloku zaměřila na vazbu interoperability a mýtného v Polsku.

Inteligentní mobilita

Slovní spojení inteligentní mobilita se v posledních letech stalo oblíbenou frází pro všechny, kteří se snaží vyhnout konkrétním informacím, nejčastěji o rozvoji dopravní infrastruktury. Přesto inteligentní mobilita představuje téma, které při seriózním uchopení může přinést řadu užitečných řešení nejen pro snižování nákladů, ale také na eliminaci mnoha negativních dopadů, jež doprava lidské společnosti přináší. Jaký přínos mohou mít různé městské dopravní systémy a jejich propojení, zdůraznil Jürgen Weingart ze společnosti SWARCO Traffic Systems. Poslední vývoj v oblasti rámcové architektury ITS určené pro veřejnou dopravu v Německu přiblížil Peter Hartmann a o hodnocení kvality dopravních informací distribuovaných prostřednictvím služby RDS-TMS hovořil Petr Bureš z ČVUT. S informacemi o Evropské síti pro přípravu, vzdělávání a podporu v oblasti ITS (ITS-EduNet) vystoupila Zuzana Bělinová, rovněž z ČVUT.

Dopravní politika a bezpečnost v dopravě

Druhý den kongresu zahájily dvě souběžné sekce: Dopravní politika a Bezpečnost v dopravě. V rámci prvního bloku zazněly informace například o současném využití elektrických autobusů v městské dopravě a trendech v této oblasti, o možnostech bezplatného půjčování jízdních kol ve městech, plánování dopravy jako součásti veřejných služeb, o multikriteriálním rámci pro hodnocení dopravní politiky a správních řešení ve velkých městských oblastech, integrovaných jízdních řádech či o modelování v rámci individuálního plánování cest.

Blok věnovaný bezpečnosti v dopravě zahrnoval informace o různých možnostech a technikách identifikace osob, o experimentech zaměřených na detekci mikrospánku za volantem, o zvyšování bezpečnosti letecké dopravy pomocí snižování míry nepřesnosti shromažďovaných dat, o vědeckých metodách zvyšování účinnosti městské dopravy pomocí ITS, bezpečnostnímu řízení v zásobovacích řetězcích či o systému monitorování vozidel na letišti TE-VOGS.

Dopravní inženýrství a řízení

Závěrečný blok vystoupení byl zaměřen na různé oblasti spojené s dopravním inženýrstvím a řízením. Účastníci si vyslechli informace například o dynamickém plánování cest za pomoci algoritmu řízení založeném na pohybu mravenců, jež vychází z předpokladu, že s rostoucím počtem účastníků dopravy dochází i k jejich přesunu na kratší trasu, a to v důsledku většího přenosu informací. Následovaly přednášky o využívání krátkodobých dopravních predikátorů v dopravních řídicích centrech, o dopravních kongescích v průmyslových aglomeracích s příkladem plánování v Bogotě, o nástrojích pro analýzu mimořádných situací v komplexu dopravních sítí či o perspektivách sdílení automobilů.

Dvacet let Fakulty dopravní ČVUT

Letos je tomu již dvacet let, co byla založena Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického v Praze. Mezinárodní dopravní kongres ETC 2013 se stal součástí oslav tohoto jubilea a pro jeho účastníky a další pozvané hosty byl připraven slavnostní večer v Betlémské kapli v Praze. V historických prostorách, které ČVUT využívá i k promocím a dalším oficiálním akcím, si všichni mohli připomenout historii a vše, co založení fakulty předcházelo.

Fakulta dopravní je dnes jednou z osmi fakult Českého vysokého učení technického v Praze a navazuje na tradici Stavovské inženýrské školy v Praze, která byla založena 18. ledna 1707 císařem Josefem I. z iniciativy uznávaného odborníka na opevňovací práce Christiana Josepha Willenberga. Teprve třicet let po jejím založení vznikla později věhlasná a dosud existující pařížská vysoká škola École Nationale des Ponts et Chaussées.

Fakulta dopravní byla zřízena v září 1952 původně jako součást ČVUT a samostatná Vysoká škola železniční zahájila svou činnost od školního roku 1953/1954 v Praze-Karlíně, a to se čtyřmi fakultami: Stavební, Strojní, Elektrotechnickou a Dopravní. Od školního roku 1960/1961 byla přemístěna do Žiliny a byla přejmenována na Vysokou školu dopravy a spojov. Po rozdělení ČSFR vznikla Fakulta dopravní jako součást ČVUT v Praze a výuka byla zahájena ve školním roce 1993/1994. Jejím prvním děkanem byl prof. Petr Moos. V současné době má více než 1800 studentů, včetně postgraduálních, na 130 akademických pracovníků a v jejím čele stojí prof. Miroslav Svítek.

(lan)

(Jednotlivé příspěvky budou postupně zveřejněny na webových stránkách kongresu http://www.etc2013.fd.cvut.cz

spinner