19. února 2014
PRAHA (19.2.) – Radní hlavního města schválili integraci pražské a středočeské veřejné dopravy. Integrace by měla přinést jednotný tarif, jedny jízdní řády, prodloužení městských linek do regionu a lepší využití příměstských linek v Praze. Informoval o tom pražský radní pro dopravu Jiří Pařízek. Záležitostí se ještě musí zabývat vedení Středočeského kraje.
„Ideou integrace je heslo: jedna jízdenka, jeden tarif a jedna síť," řekl Pařízek. Spojení má přinést efektivnější fungování veřejné dopravy a finanční úspory. Kolik by to bylo, není zatím jasné. Sloučení obou systémů veřejné dopravy již schválili výbory dopravy pražského i středočeského zastupitelstva, nyní by měla materiál projednat rada Středočeského kraje.
Náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Miloš Petera řekl, že integraci pražské a středočeské dopravy podporuje a je to nejdůležitější téma jeho fungování ve vedení kraje. Středočeské hejtmanství si podle něj k tomuto procesu stanovilo určité podmínky. „Věřím, že po tomto schválení se nějak vyjádříme a dáme nějaké doporučení do rady a zastupitelstva. Takže další krok je na naší straně a my se k tomu budeme muset takto postavit," dodal.
Zřídit integrovaný dopravní systém znamená propojení městské a regionální dopravy propojit železnici, metro, tramvaj, trolejbusy, autobusy, ale také přívozy či lanovky do jednoho systému. Zároveň také přinese využití příměstské dopravy pro obsluhu města a prodloužení městských linek pro obsluhu regionu. Cestující by jezdili podle jednotného tarifu.
Z dopravního hlediska má integrace odstranit přepravní duplicity, zlepšit funkčnost veřejné hromadné dopravy při zpožděních a mimořádných situacích a zlepšit informovanost cestujících především při přestupech. V současné chvíli je podle Pařízka sedm oblastí, kde je třeba dokončit integraci autobusových linek. Jde o Mělnicko-Neratovicko, Kladno a Slaný, Rakovnicko, Štěchovice a Sedlčany, okolí Mladé Boleslavi, Beroun-Rudná a Příbram.
V novém systému by pro Prahu a kraj vznikl jeden koordinátor, který by tvořil tarify jízdného či plánoval trasy a tvořil jízdní řády. V současné době to dělají město i kraj samy. Kdy se oba systémy veřejné dopravy propojí a začnou fungovat společně, není jasné. Podle Pařízka je nutné, aby se město a kraj domluvily na způsobu financování. „Kdy ke shodě dojdeme, nelze nyní říct," uvedl.
Organizace Ropid, která nyní dopravu ve městě a jeho okolí organizuje, nyní vypracuje finanční analýzu a integraci následně projednají Praha i Středočeský kraj.
(čtk)