21. února 2013
BRUSEL (20.2.) – Na půdu Evropského parlamentu dorazil tzv. čtvrtý železniční balíček. Pohledem jednotného evropského dopravního prostoru bude v oblasti železniční dopravy nejdůležitější především první část balíčku, která se týká autorizace železničních vozidel a certifikace železničních společností.
Navrhovaná opatření by měla umožnit, aby se doba potřebná ke vstupu nových dopravců na trh zkrátila o 20 procent a aby se o 20 procent snížily náklady na schvalování kolejových vozidel. Podle poslankyně Evropského parlamentu a členky Výboru pro dopravu a cestovní ruch Olgy Sehnalová se evropský železniční systém potýká s velkými odlišnostmi v rámci jednotlivých členských států, které brání lepšímu využívání železnice jak pro osobní, tak nákladní mezinárodní dopravu.
„I proto je doprava po železnici méně konkurenceschopná než jiné druhy dopravy. Chceme-li tomuto typu dopravy pomoci, musíme jít především cestou odstraňování těchto bariér, jak ve formě organizačně technické, tak investiční,“ míní europoslankyně. Tak se také domnívá, že v současné době není příliš reálné, ani žádoucí, aby se v celé Evropě uměle vytvářel jeden jediný model vztahu mezi dopravcem a manažerem infrastruktury. Nejdůležitější prý bude zachovat ekonomiku provozu tak, aby systém fungoval dobře jako celek.
Olga Sehnalová tím naráží na problematickou pasáž čtvrtého železničního balíčku, která počítá s oddělení m manažera infrastruktury od dopravce, což se nelíbí řadě evropských železničních správ. „Balíček by proto neměl být pojímán ideologicky, ale především prakticky, z hlediska fungování železnice obecně, včetně dopravní obslužnosti,“ říká europoslankyně Sehnalová.