26. února 2013
PRAHA (26.2.) – Ministerstvo dopravy a SŽDC udělaly první krok ke snížení bariér v nákladní železniční dopravě a zajištění konkurenceschopného systému vozových zásilek na železnici. Konkrétním opatřením, které tento typ ekologicky šetrné dopravy podpoří, je rozšíření systému vozových zásilek. SŽDC zároveň od 1. března 2013 zvýší slevu pro přepravu jednotlivých vozových zásilek z 15 na 55 procent.
„Cílem je otevřít tento segment nákladní dopravy konkurenci, zlevnit všem dopravcům jeho provozování a zabránit rozsáhlému přesunu zboží z kolejí na silnice,“ oznámil ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Stát od tohoto podpůrného kroku očekává zvýšení motivace pro používání ekologičtějšího druhu dopravy a také uvolnění přetížené a poničené krajské silniční infrastruktury od přetížených kamionů. „Společně se SŽDC tímto rozhodnutím motivujeme soukromé dopravce, aby se i oni zapojili do boje o udržení převáženého zboží na železnici,“ pokračoval.
Změny dále nastanou v samotném systému přepravy jednotlivých vozových zásilek po železnici. Od 1. března 2013 do něj budou patřit nejen manipulační a vlečkové vlaky, ale také skupinové nákladní vlaky s manipulací i mimo vlakotvorné stanice, vnitrostátní relační vlaky mezi vybranými vlakotvornými stanicemi a s výjimkou tranzitujících vlaků také mezinárodní relační vlaky, které se rozestavují nebo sestavují z jednotlivých vozových zásilek. Rozšířená přeprava jednotlivých vozových zásilek po železnici přispěje k její větší konkurenceschopnosti vůči kamionové dopravě.
Podpora nákladní železniční dopravy bude pokračovat dalšími kroky, které by měly snížit platby dopravců i za další typy nákladní železniční dopravy. Tato strategie je v souladu s dopravní politikou ČR i Evropské unie, která počítá s optimálním využitím zdrojů a podporou těch druhů dopravy, které méně zatěžují životní prostředí a minimalizují náklady na změnu druhu dopravy. Ročně se dnes v rámci jednotlivých vozových zásilek po železnici přepraví zhruba 30 milionů tun zboží a materiálů.
Snížení cen za železniční dopravní cestu půjde na vrub Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která koleje v Česku spravuje. „Žádné prostředky pro pokrytí této ztráty SŽDC ze státního rozpočtu nedostane," zdůraznil Zbyněk Stanjura. SŽDC předpokládá, že zavedení vyšší slevy se v rozpočtu této státní organizace projeví propadem ve výši zhruba 200 až 300 milionů Kč.
Přestože ministerstvo dopravy důsledně popírá, že se změnou cen za železniční infrastrukturu snaží podpořit národního dopravce, železniční odboráři tento krok vnímají právě jako záchranu ČD Cargo, které se v současnosti potýká s ekonomickými potížemi. Podle předsedy Odborového sdružení Železničářů (OSŽ) Jaroslava Pejši je však pravděpodobné, že se jednotlivé zásilky po slevě stanou zajímavé i pro některé další přepravce, než jen pro ČD Cargo. Už v průběhu několika málo měsíců by se podle něj mělo ukázat, kolik vozových zásilek se podaří udržet na železnici a jakou část z nich bude provozovat Cargo a jakou další dopravci. Podle SŽDC už někteří z nich naznačili, že by se do segmentu jednotlivých vozových zásilek rádi zapojili.