Ing. Jindřich Kušnír (MD) pro DN

Stát připravuje nový program na podporu kombinované dopravy

Stát připravuje nový program na podporu kombinované dopravy

Operátoři kombinované dopravy mohou očekávat novou státní podporu, kterou momentálně připravuje ministerstvo dopravy. Směřovat by měla především do výstavby nových a modernizace stávajících překladišť, která nabízejí multimodální, zejména pak železniční napojení. V rozhovoru pro Dopravní noviny to řekl ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy ČR Jindřich Kušnír.

Jak se loni podle předběžných výsledků dařilo kombinované dopravě?

„Objemy přeprav v rámci kombinované dopravy za rok 2012 v současné době ještě neznám. Známy budou nejdříve v dubnu, protože termínem pro předložení statistických hlášení o kombinované dopravě po železnici v rámci Programu statistických zjišťování za rok 2012 je až konec března. V současné době přicházejí na ministerstvo dopravy první statistická hlášení, ze kterých však nelze vyvozovat konečné výsledky.

Z informací jednotlivých operátorů kombinované dopravy a železničních dopravců nicméně vyplývá, že výsledky roku 2012 v kombinované dopravě budou pravděpodobně na úrovni roku 2011. Někteří operátoři předpokládají lepší výsledky, někteří předpokládají oproti roku 2011 pokles. Konečné výsledky objemů přeprav v kombinované dopravě za loňský rok budeme znát koncem druhého čtvrtletí.“

Co podle vás brzdí rychlejší rozvoj kombinované dopravy a co dělá stát pro odstranění těchto překážek?

„Rozvoj kombinované dopravy ovlivňuje především stav základního článku kombinované dopravy, tedy infrastruktury, kterou tvoří především překladiště kombinované dopravy. Stávající provozovaná překladiště nesplňují až na výjimky požadavky a parametry dohody AGTC o nejdůležitějších trasách mezinárodní kombinované dopravy a souvisejících objektech.

Především se jedná o nedostatečné užitné délky kolejí, které neumožňují zpracování uceleného vlaku kombinované dopravy jen na jedné koleji. Nedostatečné a zastaralé jsou v mnohých překladištích i překládací mechanismy a chybí zařízení pro manipulaci jiných přepravních jednotek než kontejnerů založených na normě ISO. Investiční náklady, ať již stavební či strojní, jsou vysoké, a s ohledem na konkurenci mezi silnicí a železnicí není možné za přepravy a za služby spojené s přepravou stanovit takové ceny, aby si operátoři na tyto investice ‚vydělali‘ během několika let. S ohledem na tuto situaci ministerstvo dopravy zahájilo přípravy na novém programu veřejné podpory kombinované dopravy v oblasti investic.“

Jakou budoucnost dává stát kombinované dopravě v připravovaném materiálu Dopravní politika na roky 2014 až 2020?

„Kombinovaná doprava je nejperspektivnějším segmentem železniční nákladní dopravy a připravovaná dopravní politika jí přikládá patřičnou důležitost. Dá se předpokládat, že pokud se podaří zvýšit nebo udržet současný podíl železnice na přepravních objemech nákladní dopravy, bude to právě díky kombinované dopravě, která by se měla stát jedním z hlavních nástrojů pro realizaci cílů v oblasti nákladní dopravy obsažených v budoucí dopravní politice České republiky i celé Evropské unie.

Železniční část kombinované dopravy je v mnohém závislá na technických parametrech železničních tratí, a její rozvoj stav a parametry tratí pozitivně či negativně ovlivňují. Proto budou nepřímou podporou kombinované dopravy i cíle v oblasti železniční dopravní cesty. Je potřebné, aby tyto cíle v plné míře naplňovaly požadavky uvedené v dohodě AGTC a také požadavky vyplývající z revidované politiky TEN-T, která je teď v závěrečné fázi schvalování na úrovni Evropské unie.

Svou roli bude hrát i výše ceny za železniční dopravní cestu, a to jak v případě ucelených vlaků, tak i v případě jednotlivých vozových zásilek. Zejména vnitrostátní přeprava v rámci kombinované dopravy totiž využívá i systém jednotlivých vozových zásilek. Splnění všech těchto cílů a podmínek bude důležité pro zajištění konkurenceschop­nosti kombinované dopravy vůči konvenční silniční dopravě.“

Léta se hovoří o výstavbě veřejných logistických center. Blíží se čas realizace některých takových center, nebo vše zů-stane v rukou soukromých investorů?

„V souvislosti s VLC je potřebné vidět, že jejich systematické budování na území ČR mělo probíhat před dvaceti lety. Celá republika je v současné době přímo prošpikována stovkami logistických center, která jsou bohužel založena jen na kombinaci silnice – silnice. Mnohé z logistických areálů v současné době mají volné kapacity a nedaří se je i dlouhodobě využít. Dále je potřebné vzít v úvahu i skutečnost, že z důvodu investiční náročnosti a striktních podmínek pro případnou podporu při jejich výstavbě ze strany veřejných rozpočtů se jeví jako výhodnější podpora rozvoje kombinované dopravy. Proto počítáme s tím, že nová VLC budou případně vznikat u stávajících či nově budovaných překladišť kombinované dopravy, na jejichž modernizaci a rozšíření, případně na postavení nových překladišť plánujeme vyčlenit prostředky v novém operačním programu na období let 2014 až 2020.“

Počítá se do budoucna s další podporou programu na revitalizaci vleček? Jaké byly jeho výsledky v minulých letech?

„Program Podpora revitalizace železničních vleček je součástí operačního programu Doprava na léta 2007 až 2013 a s tímto programem bude ukončen. V příštím programovém období se, jak jsem již avizoval, chceme zaměřit na podporu překladišť kombinované dopravy. V rámci programu Podpora revitalizace železničních vleček byla vyhlášena tři kola výzev. I když v 1. a 2. výzvě v předložených projektech žadateli požadované částky dotace překročily objem alokovaných prostředků ze státního rozpočtu a z fondů Evropské unie, po provedení kontroly jednotlivých žádostí nakonec nebyly prostředky plně vyčerpány. Ve 3. výzvě, v níž byl termín pro před-ložení žádostí stanoven na polovinu ledna letošního roku, předložené žádosti alokovanou část dotace ani nedosáhly.

Zatím lze hodnotit jen dvě kola výzev, protože žádosti v rámci 3. kola výzvy se začaly teprve kontrolovat. Z předložených žádostí v 1. a ve 2. kole výzev vyplynulo, že většina z předložených žádostí byla neúplná a nekvalitní. V první výzvě byly z 18 předložených žádostí schváleny jen tři (z toho dvě žádosti pro vlečky v překladištích kombinované dopravy). Ve druhém kole výzvy byly schváleny tři z devíti předložených žádostí. Jedna schválená žádost byla na vlečku v překladišti kombinované dopravy. Ve třetí výzvě bylo předloženo pět žádostí, z nichž čtyři jsou na vlečky v překladištích kombinované dopravy. I z tohoto výčtu je patrné, že o program měli především zájem operátoři kombinované dopravy.“

Mohou operátoři kombinované dopravy počítat s nějakou formou státní podpory?

„Jak ukázal i program Podpory revitalizace železničních vleček, mají operátoři kombinované dopravy zájem o dotace a jsou schopni předložit kvalitní žádost o poskytnutí dotace. I na základě této skutečnosti je a bude snahou v rámci nového programového období 2014 – 2020 připravit program na podporu rozvoje kombinované dopravy. V současné době jsme zahájili práce na přípravě nového programu na podporu výstavby nových a rozšíření a modernizaci stávajících překladišť. Při přípravě programu budeme vycházet ze zkušeností s programy na kombinovanou dopravu v letech 2005 až 2010 a z programu na podporu vleček.“

Tomáš Johánek

spinner