24. února 2013
PRAHA (23.2.) – Svazu dopravy se nelíbí záměr ministerstva dopravy zapojit do zimní údržby větší množství soukromých společností. Povede to prý ke komercializaci této veřejné služby a namísto úspor se státu prodraží. Po valné hromadě Svazu dopravy České republiky to řekl její viceprezident pro silniční infrastrukturu Miroslav Němec, který je zároveň ředitelem krajské příspěvkové organizace Správy a údržby silnic Pardubického kraje.
Řešení, které ministerstvo dopravy navrhuje, nebude podle Němce ani příliš praktické. V současnosti se sníh ze silnic prvních tříd odklízí v okruzích, kdy pluhy a sypače najíždějí na tyto komunikace z druhých a třetích tříd a odklízejí vždy určitou část těchto komunikací. Ministerstvo dopravy místo toho navrhuje takzvanou liniovou údržbu, kdy jedno vozidlo sníh po celé délce silnice.
Pokud bude takováto silnice kvůli množství napadaného sněhu ucpaná kamiony, skončí v zácpě i pluh a celá komunikace zůstane neprotažená, varoval Němec. Ve stávajícím schématu by na křížení s touto komunikací mohla najet další nasmlouvaná technika a odklidit svoji část příslušné silnice. Takovýto scénář podle Svazu dopravy není nic výjimečného. Většina silnic prvních tříd v Česku jsou vedeny pouze dvěma pruhy, a jsou proto náchylnější ke tvorbě kolon.
Odklízení sněhu z dálnic a rychlostních silnic zajišťuje ŘSD prostřednictvím vlastních středisek správy a údržby silnic. Silnice druhých a třetích tříd spravují jednotlivé kraje a obce prostřednictvím smluvních dodavatelů. Tyto společnosti zpravidla pracují pro ŘSD i při úklidu sněhu na silnicích první třídy. Menší část těchto prací v současné době vykonávají soukromníci, zbytek zpravidla zajišťují příspěvkové organizace jednotlivých krajů.
(čtk)