5. srpna 2013
PRAHA (5.8.) – Návrat k ochraně zájmů občanů České republiky proti zájmům nejrůznějších lobby, které zatím v dopravě vítězily, a snaha zachránit co nejvíce evropských peněz, u kterých hrozí, že se budou muset potupně vrátit do Bruselu – to jsou podle ministra dopravy Zdeňka Žáka hlavní priority programového prohlášení vlády v oblasti dopravy. „Při přípravě vládního prohlášení neděláme žádná dramatická rozhodnutí,“ prohlásil.
Z toho důvodu podporuje ministr Zdeněk Žák i výstavbu vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe. „Je to jedna z posledních možností, jak dostat do České republiky evropské peníze a podpořit hospodářství celého státu,“ vysvětlil. Kromě toho zastává názor, že stát by se měl k občanům chovat vlídněji a ne je jen zatěžovat poplatky a pokutami.
„Daleko větších efektů se dá dosáhnout tím, že budeme všechny motivovat, aby vydělávali na tom, že se chovají prospěšně. Například projektanty oceníme za to, aby projektovali levné stavby. Oni více vydělají a my zaplatíme za stavby méně. Podobně dokážeme motivovat kamiony, aby radši jezdily po dálnici v době, kdy nebudou obtěžovat občany ve špičkách,“ uvedl další podrobnosti Žák.
Podle ministra Žáka je nutné oddělit správu věcí veřejných od politických rozhodnutí. „Problémy, které nám zanechaly předchozí vlády, jsou mnohdy tak akutní, že je musíme řešit okamžitě. Kdybych čekal s ČD Cargem, až se usnese parlament a společnost mezitím zkrachovala, tak by mě asi nikdo nepochválil,“ vysvětluje, proč podporoval rychlou obměnu Dozorčí rady Českých drah, která postupně vedla až k výměně generálního ředitele této společnosti. „Státní firmy a aktiva daňových poplatníků se musí spravovat průběžně,“ dodal.
Jak vyplývá z programového prohlášení vlády v resortu dopravy, chce vláda premiéra Jiřího Rusnoka například vytvořit předpoklady pro obnovu dopravní infrastruktury poškozené letošními povodněmi, chce podporovat plné využití regulatorních i fiskálních funkcí mýtného systému způsobem, aby byly upřednostněny zájmy občanů ČR a dále aby byly maximalizovány prostředky generované tímto systémem, které bude možné zpětně alokovat na opravy, údržbu a případně i rozvoj dopravní infrastruktury.
Vláda bude usilovat o vytvoření předpokladů pro dosažení splavnosti Labe, zajistí zpracování komplexní studie proveditelnosti a SEA vodního díla Dunaj-Odra-Labe. Vláda chce také zajistit pokračování liberalizace v železniční osobní dopravě za vyvážených podmínek pro jednotlivé účastníky, aniž by tímto byla ohrožena kontrolní funkce státu a způsobilost státu garantovat dopravní obslužnost.