22. října 2021, SSL ČR
22.10. - Ve snaze přilákat větší přepravce se očekává, že Maersk oznámí, že od 1. listopadu bude manipulovat pouze s nákladem od přímých přepravců, přičemž vynechá zasílatele. Dánský dopravce se netají svou ambicí stát se „integrátorem moří“ a nabízí jedinou platformu, která umožňuje přepravcům rezervovat náklad od dveří ke dveřím, přičemž tvrdí, že zjednoduší pohyby a nabídne majitelům nákladu (BCO) lepší viditelnost dodavatelského řetězce. Hlavní speditéři, včetně Kuehne+Nagel, v současnosti nabízejí značnou část nákladového mixu pro dopravce. Maersk však namítá, že zasílatelé platí smluvní sazby ve výši přibližně 4 000 USD/FEU z Asie do Evropy a dále je prodávají zákazníkům za 20 000 USD/FEU.
"To je 16 000 dolarů, které Maersk ztrácí, takže se linka snaží potrestat přepravce," prohlásil veterán z oboru. Otto Schacht, globální šéf námořní přepravy Kuehne+Nagel, se k sazbám a vztahu s dopravcem nevyjadřoval, ale Maersk pro The Loadstar řekl: „Speditéři byli, jsou a nadále jsou jednou z největších skupin zákazníků, které na našich lodích máme.” Společnost Maersk nicméně dodala, že chce zlepšit svoji spolehlivost v „mimořádných tržních podmínkách, které dnes vidíme, kde poptávka výrazně převyšuje nabídku“. V důsledku těchto tržních podmínek „jsme informovali některé zákazníky, že nebudeme schopni splnit všechna jejich očekávání, zejména na konkrétních obchodních tratích, jakými jsou z Asie do Evropy a Asie do Severní Ameriky, kde jsme zaznamenali bezprecedentní přetížení a narušení. Mohou však stále podnikat online i na dalších 40+ dostupných linkách.“
Podle Jamese Hookhama z Global Shippers Forum (GSF) na tom někteří přepravci vydělají, jelikož věří, že Maersk může spustit novou obchodní platformu pro rozvoj svého integrovaného přístupu k dodavatelským řetězcům. "Oznámení je už nějakou dobu ve vzduchu," vysvětlil. "S vývojem obchodních platforem vše vždy závisí na tom, které linky nabídnou kapacitu nákladu přímo odesílatelům." Otázkou ale zůstává, zda někteří BCO budou chtít jednat přímo s Maerskem. "Vždy byla možnost jednat přímo s linkami, ale přepravci dávali přednost personalizovanější službě," řekl James Hookham.
Podle GSF velká část práce nastíněné asociací Digital Container Shipping Association, tvořenou liniovými rejdaři ve snaze standardizovat digitální burzy, „se mohla zdát abstraktní a vzdálená, ale teď poskytne alianci schopnost vzájemně si předávat obchody“ vysvětlil James Hookham. Průmysl se neúprosně posouvá směrem k rezervačnímu systému ve stylu leteckých společností, kde si „myslíte, že rezervujete u British Airways, ale letíte s Qantas,“ dodal. Maersk by mohl nabídnout ceny door-door, a to by „byla opravdu vzrušující vyhlídka pro velké zasílatele, ale menší firmy mohou mít pocit, že zůstanou pozadu“, řekl James Hookham, ale upozornil: „Stále máme knihkupectví a cestovní kanceláře." Varoval také, že sdílení komerčně citlivých informací, jako jsou předpovědi prodejů maloobchodníků, by nemělo být součástí tohoto pohybu vpřed. "Regulační orgány budou muset trochu přidat, protože nechceme, aby lodní linky byly dalším Facebookem nebo Amazonem; je to budíček pro EK,“ uzavřel.