26. července 2021, SSL ČR
26.7. - Menší kontejnerové lodě, které byly před rokem nehospodárné, jsou nyní opět v kurzu, a to kvůli raketovému nárůstu sazeb za přepravu zboží napříč mnoha obchody. A vzhledem k tomu, že bariéry jednotkových nákladů na hlavních obchodních linkách jsou pryč, existuje znovu pro specializované dopravce příležitost, jak prolomit sevření aliancí. Jedním z nich je tchajwanské rejdařství Wan Hai Lines, které si za posledních šest měsíců objednal více kontejnerových lodí než kterákoli jiná, mnoho z nich však s kapacitou 3000 TEU nebo méně.
Tato velikost zaznamenala jedny z nejvyšších výkyvů v sazbách nájemného na trhu charterů; uvádí se, že vlastníci dosahují více než 100 000 USD za den, což je způsobeno nedostatkem kapacity a deset let trvajícím nedostatkem investic do novostaveb menších kontejnerových lodí.
Rejdařství Wan Hai Lines se již může pochlubit jedním z nejvyšších poměrů vlastněných plavidel ze všech svých konkurentů, a to 57 %, a jeho kniha objednávek 63 % vůči jeho stávající flotile je zdaleka nejvyšší. Podle údajů společnosti Vesselsvalue si specializovaná kontejnerová linka objednala v první polovině roku 41 novostaveb, což je těsně nad sdružením NOO Seaspan Corporation (40) a téměř dvojnásobek oproti nejbližším dopravcům, Evergreen a CMA CGM, kteří si objednali 22 plavidel.
Avšak zatímco Seaspan a rejdaři se zaměřili na objednávání velkých lodí, 46 objednaných lodí společnosti Wan Hai Lines má průměrně 5 686 TEU, oproti průměru 15 075 TEU společnosti Seaspan a 15 818 TEU u "krajana" Evergreen. Vlastní flotila společnosti Wan Hai Lines sestává z jednotek feedermax o velikosti 1 068 TEU až do post-panamax 7 241 TEU, a společnost zatím nebyla v pokušení následovat model jiných dopravců k provozování stále větších plavidel. V důsledku toho byla společnost Wan Hai Lines vytlačena z některých obchodů, jako je Asie-severní Evropa, kvůli nižším jednotkovým nákladům konkurence. Avšak vzhledem k tomu, že přepravní sazby z Asie do severní Evropy jsou přibližně o 700 % vyšší než před rokem, kapacita je napjatá k prasknutí a spolehlivost jízdního řádu je na historickém minimu, spekuluje se v odvětví, že Wan Hai Lines by se mohla připravovat na návrat na hlavní trh již v příštím roce. Společná linka společnosti Wan Hai Lines s PIL z Asie do severní Evropy byla pozastavena v roce 2008 a krátce obnovena v roce 2010, nasazená plavidla panamax však nemohla sazbami konkurovat ULCV plavidlům provozovaným velkými dopravci.
(SSL ČR)
Foto: Wan Hai Lines