2. září 2020, lan
2.9. - Moderní elektrické trakční jednotky Inspiro a systém pro řízení a zabezpečení jízdy vlaků Trainguard MT, využívající technologii CBTC (Communications Based Train Control), od společnosti Siemens Mobilitybyly konecem srpna uvedeny do provozu na lince 3 metra v bulharské Sofii.
„Jsme hrdí na to, že jsme dodali jedno z nejúspěšnějších a ekologicky šetrných vozidel v oblasti městské železniční dopravy, které změní způsob, jakým lidé cestují napříč Sofií. Naše jednotky metra Inspiro byly vyvinuty se zvláštním důrazem na nízkou spotřebu energie, optimalizaci údržby, snadný přístup cestujících a velký ohled na životní prostředí. Na konci jejich životnosti lze zrecyklovat až 95 procent použitého materiálu,“ uvedl Michael Peter, generální ředitel Siemens Mobility.
V březnu 2016 společnost Metropolitan EAD pověřila konsorcium skládající se ze společnosti Siemens a polského výrobce kolejových vozidel Newag výrobou vlakových souprav pro novou linku 3 metra v hlavním městě Bulharska. První objednávka byla vázána na počáteční fázi stavebního projektu nové linky metra zahrnující prvních osm kilometrů se sedmi stanicemi, a obsahovala dodávku 20 jednotek typu Inspiro spolu s mobilní i traťovou částí automatického systému pro řízení a zabezpečení jízdy vlaků Trainguard MT, založeném na digitální datové rádiové komunikaci (CBTC) mezi palubní a traťovou částí, traťovým zabezpečovacím zařízením Trackguard Westrace MKII s počítači náprav Clearguard-ACM-200, automatickým kontrolním systémem Controlguide OCS, hlasovým rádiovým systémem a systémem přenosu dat, systémem Power SCADA Sitras RSC, traťovou digitální komunikační sítí, informačními panely pro cestující umístěnými ve stanicích, včetně Digital Station Manageru (DSM). K tomu byly též objednány nástupištní zástěny o poloviční výšce.
Objednávka byla později rozšířena o opci na dalších deset jednotek a také potřebný automatizační systém pro provoz metra. Rozšířená smlouva zahrnovala dodávku technologie CBTC, stavědla, ATS, rádio, Power SCADA, DSM a dveře pro dalších 5 stanic. Tato vozidla mají být postupně dodána do dubna 2021.
Vozové skříně jednotek Inspiro byly vyrobeny v rakouském závodě Siemens Mobility ve Vídni, zatímco podvozky se vyrábějí v závodě Siemens Mobility v Grazu. Finální montáž, tovární testy a statické uvedení do provozu se provádí v továrně Newag v polském Nowém Saczu. Významným faktorem, zajišťujícím vzájemnou kompatibilitu, je společné technické řešení a dodání vozidel a mobilní i traťové části systému pro automatické řízení a zabezpečení jízdy vlaků.
Nejvyšší provozní rychlost jednotek je 80 kilometrů za hodinu. Podlaha je tvořena kompozitními panely skládajícími se z korku a hliníku, které mají nižší hmotnost a absorbují zvuk. Jednotky disponují vysoce redundantním trakčním a brzdovým systém, který zajišťuje vysokou spolehlivost a elektrodynamické brzdění téměř až do plného zastavení.
(lan)
Foto: Siemens Mobility