​Klienti si advokáty najímají až ve chvíli, kdy spor vznikne. A to už je často pozdě

​Klienti si advokáty najímají až ve chvíli, kdy spor vznikne. A to už je často pozdě

V dopravě a logistice je v současné době kladen velký důraz na rychlost dodávek. Smluvní dokumentace a další potřebná administrativa se řeší často na poslední chvíli. Ale právě dostatek relevantních informací, důsledné vyjednávání o smlouvě a řádná úprava smluvní dokumentace jsou často rozhodující.

Valná většina problémů a škod totiž podle advokátky JUDr. Alice Kubové Bártkové, M.E.S., z poradenské kanceláře Rödl & Partner souvisí právě s nedostatečnou informovaností zapojených subjektů a z toho plynoucího nevhodně vedeného reklamačního řízení, respektive nesprávného organizování přeprav či jiných služeb v oblasti logistiky. To vše pak má zpravidla svůj počátek v tom, že vůbec nebyla sjednána řádná smlouva na poskytování příslušných služeb nebo jejímu obsahu a vyjednávání o ní nebyla věnována dostatečná péče.

Na poradenskou kancelář Rödl & Partner se nejčastěji obracejí klienti se složitými kauzami uplatňování odměn, a zejména nákladů na přepravu ve vztazích ze smluv o přepravě stejně jako smluv zasilatelských. „Dále také často řešíme problémy související s odpovědností za škodu na zásilce stejně jako za škodu z překročení dodací lhůty. Vedle toho jsou to problémy vyplývající z použití konosamentů a jejich uplatňování,“ uvedla JUDr. Alice Kubová Bártková. V nedávné době pak advokáti Rödl & Partner řešili i problémy související s insolvencí rejdaře Hanjin a nijak výjimečné nejsou ani případy související s uplatňováním zadržovacího práva k zásilce nebo i k samotnému dopravnímu prostředku.

Dvě zajímavé kauzy

Ačkoli poradenská kancelář Rödl & Partner poskytuje služby ve všech oblastech podnikání, v oblasti dopravy a logistiky v řešených kauzách převládá zejména poradenství v oblasti pozemní přepravy, a to většinou silniční. Vyplývá to z geografického umístění České republiky. „Běžně a v poslední době možná i nejčastěji řešíme případy související s multimodálními přepravami zahrnujícími zpravidla přepravu silniční, železniční a námořní. U přeprav těžkých a nadrozměrných nákladů pak také přepravu říční. Objevují se ale i případy z přepravy letecké, ačkoli ty nejsou tak časté,“ řekla JUDr. Alice Kubová Bártková a uvedla dva zajímavé případy z poslední doby. „V prvním z nich se jednalo o problém uplatňování nároků na náklady spojené s přepravou nadrozměrného zboží a rozmarem počasí. V důsledku nepředvídatelného dlouhodobě nepříznivého počasí vznikly při přepravě prováděné naším klientem vysoké další výdaje potřebné pro její dokončení. Bohužel ve smlouvě nebylo jasně řešeno, kdo a jakým způsobem bude takovéto výdaje hradit, zda dopravce nebo jeho zákazník. Právní úprava této otázky není zcela jednoznačná. Naší snahou nyní je v soudním řízení dosáhnout změny smlouvy tak, aby bylo jasně stanoveno, že zákazník kromě přepravného hradí náklady s přepravou související. Tato kauza především ukazuje na skutečnost, jak je důležité ihned v počátku vztahu nepodcenit důslednou přípravu a uzavření smlouvy,“ popsala advokátka. Zajímavý byl i případ, kdy dopravce – klient Rödl & Partner – řádně vystavil konosament, avšak jeho zákazník konosament poslal bance až s velkým zpožděním poté, co jej obdržel. V důsledku toho vznikly potíže s dodáním zásilky, a to vzhledem k následným komplikacím se splněním podmínek dokumentárního akreditivu. „V současnosti se soudíme o zaplacení značně vysokých nákladů vzniklých našemu klientovi například skladováním zásilky v přístavu a podobně,“ řekla JUDr. Alice Kubová Bártková.

Jednou ze zásadních chyb, se kterými se právníci v Rödl & Partner setkávají, je právě podcenění přípravy smluvní dokumentace. Vedle toho firmy často věnují nedostatečnou pozornost přípravě interních postupů a vnitropodnikových předpisů ve vztahu k nabízení přeprav a uzavírání smluv z oblasti logistiky. Často také právníci narážejí na zásadní nedostatky při vystavování, přebírání, potvrzování a používání přepravní dokumentace, jako jsou nákladní listy či konosamenty. A z toho pak vyplývá důkazní nouze při vzniklých sporech. „Klienti si nás pak najímají až ve chvíli, kdy spor vznikne – a to už je často pozdě. My bychom měli z pohledu klientů plnit především úlohu prevenční – tedy předcházet tomu, aby spor vůbec mohl vzniknout,“ myslí si advokátka. Firmy by se také měly zaměřit na zvýšení právního povědomí svých zaměstnanců a umožnit jim nejrůznější školení. Dobře informovaní a vzdělaní zaměstnanci jsou totiž nejvýznamnějším činitelem při správném nastavení procesů v rámci logistických služeb.

Nedostatečná právní úprava dvou důležitých smluv

V oblasti logistiky se do popředí zájmu firem dostává problematika lidských zdrojů. V souvislosti s nedostatkem pracovních sil se zvýšila potřeba zaměstnávání občanů přicházejících z nečlenských zemí Evropské unie. Firmy trápí ale i otázky minimální mzdy u řidičů v různých zemích EU. „Z dlouhodobého hlediska vidíme nedostatek v české právní úpravě, a to zejména v naprosto nedostatečné úpravě smlouvy o přepravě a smlouvy zasilatelské. Oba typy smluv kromě jiných nešvarů neobsahují jakoukoliv úpravu omezení odpovědnosti dopravce tak, jak je to běžné v mnoha jiných evropských zemích. České soudy pak někdy docházejí až k nepřiměřenému rozsahu odpovědnosti dopravce ve srovnání s rozsudky z jiných zemí. Problémem bývá i důkazní hledisko, kdy v současnosti neexistuje například pro vnitrostátní silniční přepravy nákladů žádná zákonná úprava přepravních dokumentů, a tedy ani jejich důkazní síly,“ uvedla JUDr. Alice Kubová Bártková. To by se ale mohlo změnit chystanou novelou zákona o silniční dopravě, která v dubnu prošla prvním čtením v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Novela by měla implementovat do českého právního řádu mimo jiné také úpravu Úmluvy CMR pro vnitrostátní silniční přepravy, a to včetně omezení odpovědnosti dopravce. „S ohledem na aktuální vývoj politické situace je však podle mého názoru další osud této novely značně nejistý,“ uzavřela JUDr. Alice Kubová Bártková, M.E.S., z poradenské kanceláře Rödl & Partner.

Martina Vampulová

spinner