9. dubna 2017, čtk
Asociace krajů požaduje, aby vláda poskytla regionům jednu miliardu korun na mzdy řidičů linkových autobusů, které se rozhodla navýšit s platností od počátku roku. Po jednání rady asociace v polovině března to novinářům řekla její předsedkyně a karlovarská hejtmanka Jana Vildumetzová. Hejtmani o tom podle ní ještě chtějí s vládou jednat a věří tomu, že kabinet se s tímto požadavkem vypořádá v nejbližší době. Mluvčí vlády Martin Ayrer připomněl, že vláda loni v říjnu rozhodla formou nařízení o zvýšení minimální hodinové mzdy řidičů. Přetrvávajícím problémem se ale bude premiér Bohuslav Sobotka zabývat.
„Kraje požadují finanční prostředky na navýšení mezd řidičů, a je nám jedno, jakou formou,“ prohlásila Jana Vildumetzová. Podle ní to může být buď účelová dotace do krajských rozpočtů, nebo prostřednictvím programu Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy silnic 2. a 3. tříd. Uvedla to v souvis-losti s rozhodnutím dopravních odborů o stávce především ve čtyřech krajích, kde je situace nejproblematičtější. Jsou jimi Vysočina a Ústecký, Pardubický a Jihomoravský kraj.
Minstr dopravy požadavky šoférů podpořil. „Souhlasím s tím, abychom řidiče linkových autobusů lépe zaplatili, už při projednávání na vládě jsem ale upozorňoval, že pouhá změna platových tabulek neřeší to, jestli peníze skutečně doputují k řidičům. Přinesli jsme na vládu spolu s ministrem financí Babišem návrh, aby kraje dostaly podporu až čtyři miliardy korun v souvislosti s opravami silnic 2. a 3. tříd. To by jim uvolnilo ruce i na řešení platů řidičů. Vláda schválila pouze tři miliardy,“ uvedl v tiskovém prohlášení ministr.
Hejtmanka připomněla, že peníze v lednu přislíbil vyčlenit pro kraje premiér Bohuslav Sobotka. Vláda však o měsíc později odmítla kompromisní návrh krajů, aby navýšila o jednu na čtyři miliardy korun finance na opravy krajských komunikací, čímž by se krajům kompenzovaly náklady vzniklé navýšením mezd. Právě tyto peníze na opravy chtěly kraje podle Jany Vildumetzové převést částečně na mzdy.
Někde chybí právní cesta pro převod peněz
Martin Ayrer uvedl, že autobusová doprava je plně v kompetenci krajů a většina z nich se dokázala s říjnovým vládním nařízením vypořádat, upravila smlouvy a platy už se řidičům reálně zvýšily. „Problém, který přetrvává u dvou krajů, Ústeckého a Jihomoravského, není v tom, že by kraje neměly peníze, ale nemají zatím právní cestu, jak peníze doručit provozovatelům autobusové dopravy,“ sdělil Martin Ayrer. Bohuslav Sobotka je podle něj připraven hledat cestu, jak u zbývajících dvou krajů problém dořešit.
Jana Vildumetzová řekla, že Dan Ťok chtěl se souhlasem ministra financí Andreje Babiše na mzdy uvolnit z rozpočtové rezervy 1,5 miliardy Kč. „Proto je pro nás nepochopitelné, že vláda tento materiál neschválila a na opravy silnic uvolnila pouze tři miliardy korun,“ uvedla.
Hejtmanka připustila, že kraje mají z vlastních zdrojů vyčleněny příspěvky dopravcům zajišťujícím dopravní obslužnost v regionech; chtějí si ale dodatky ke smlouvám pojistit, že peníze půjdou na mzdy. „Skoro všechny kraje jsou před podpisy těch jednotlivých dodatků,“ uvedla. Tyto dodatky musejí být v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, aby nemohly být napadeny neúspěšnými žadateli o zajištění veřejné dopravy v regionech, poznamenala.
Další návrh na zvýšení mezd
Jana Vildumetzová také uvedla, že ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje návrh, kterým se mají od července zvýšit mzdy nejhůře placeným sociálním či kulturním pracovníkům o pět a devět procent. Hejtmani mají za to, že i toto navýšení, které by mělo podle krajů představovat náklady 1,64 miliardy Kč, by vláda měla krajům proplatit, dodala hejtmanka.
(čtk)