14. července 2017, Milan Frydryšek
„Jaký dopad by měl silniční balíček na českou kamionovou dopravu, pokud by byl schválen v předložené podobě?“
„Balíček mobility by měl podle vize Evropské komise zvýšit bezpečnost silničního provozu, odstranit zbytečnou administrativu, usnadnit řidičům návrat domů a zamezit nekalým praktikám některých dopravců při obcházení pravidel pro usazení podnikatele či provádění kabotáže. S touto vizí se jistě dokáže ztotožnit každý, ať už zastupuje nové členské státy EU nebo staré, ať už je to podnikatel, řidič či úředník. Zásadní problém ovšem vidím ve způsobu, jakým se Evropská komise snaží tyto vize naplnit. Po zveřejnění balíčku je zřejmé, že pod tlakem starých států EU se v prvních legislativních návrzích tyto ambice naplnit nepovedlo, v mnoha ohledech mám dokonce za to, že by znamenaly zásadní komplikace jak pro řidiče, tak pro dopravce. Od postupného zavádění požadavků na minimální mzdy řidičů a volání po boji proti tzv. schránkovým společnostem se neustále ptáme, o jak závažný problém se v těchto zemích jedná. Zajímají nás konkrétní čísla, problémy, které by potvrdily akutní potřebu řešit tyto neduhy na celoevropské úrovni a tak drastickým způsobem, jako je balíček restriktivních opatření paradoxně nazvaný jako Balíček mobility. Sama Evropská komise uvádí, že tyto problémy nelze spolehlivě kvantifikovat, přitom ale představila změny, které nejtvrději zasáhnou právě poctivé řidiče a dopravce, kteří podle mého názoru tvoří stále naprostou většinu na trhu silniční dopravy.
Abych ovšem přímo odpověděl na položenou otázku – ačkoliv navržený balíček ještě stále pečlivě studujeme, jedná se o stovky stran odborného textu, již nyní je jasné, že v ČR nejvíce zasáhne subjekty, které chce naopak Evropská komise chránit nejvíce – řidiče a drobné podnikatele. První skupina bude při své práci pod ještě větším tlakem. Už nyní se při silničních kontrolách běžně kontrolují doklady související s přepravou, dodržování předepsaných dob, technický stav vozidla či upevnění nákladu. Nyní k tomu přibude mimo jiné ověřování, kde řidič čerpal dlouhý víkendový odpočinek, zda při každém překročení hranic a po každých třech hodinách jízdy zadává značku státu do tachografu nebo zda má veškeré doklady dosvědčující, že pobírá mzdu v souladu s požadavky toho či onoho státu. Drobným podnikatelům výrazně naroste nezbytná administrativa, vyšší náklady na mzdy tak mohou být v už tak dost tvrdém prostředí trhu silniční dopravy důvodem, proč budou nuceni svou činnost ukončit či výrazně omezit. V některých zemích jsou už nyní hlášeny časté případy změn řidičů na OSVČ, protože požadavky na minimální mzdu se vztahují pouze na zaměstnance. Tím by opět pouze došlo k opačnému efektu, než komise zamýšlela, a zhoršení postavení řidičů, kteří by tak na sebe přebírali veškerou odpovědnost za přepravu.“
„Jak hodlá ministerstvo dopravy při projednávání návrhu silničního balíčků postupovat?“
„Nutno opět zdůraznit, že se jedná ,pouze‘ o první návrhy Evropské komise, která při tvorbě balíčku vycházela z veřejných konzultací a nechala si zpracovat množství dopadových studií. Tyto návrhy ovšem jasně naznačují, kterým směrem se bude při projednávání vést debata. Ministerstvo dopravy po zveřejnění oficiálních českých textů a jejich důkladném prostudování musí předně zpracovat tzv. rámcovou pozici pro český parlament, která jasně vymezí mantinely pro budoucí vyjednávání a definuje pozici ČR k danému návrhu. Z takto schválené rámcové pozice musí vycházet zástupci ČR při projednávání návrhů v Radě a Evropském parlamentu. Ministerstvo dopravy bylo ovšem velmi aktivní už v předlegislativní fázi ve snaze zachovat v silniční dopravě zdravý rozum a férová pravidla pro každého. Ministr dopravy se při přípravě balíčku setkával s eurokomisařkou, aby představil pozici ČR a na jednom z posledních set-kání rovněž předal český kompromisní návrh opatření, která měla efektivně docílit kýžené vize, aniž by znamenala zhoršení podnikatelského prostředí. Na tomto základě budeme stavět i nadále, jakož i na tom, že ČR dlouhodobě prezentuje svou ambici narušit rozdělení států na staré a nové a být tím, kdo dokáže pro oba tábory nalézt vyhovující řešení. Velikou nevýhodou při projednávání balíčku je názorová roztříštěnost nových členských zemí EU, což podstatně komplikuje hledání kompromisu. Ministerstvo dopravy proto připravuje set-kání na bilaterální úrovni se svými protějšky z nevyhraněných zemí, jak nových, tak i starých tak, aby mohlo efektivněji koordinovat vyjednávací pozice. Cílem je jednoznačně zanechání našeho výrazného rukopisu na finální podobě balíčku, abychom se na konci před naše dopravce mohli s čistým svědomím po-stavit a říct, že jsme udělali skutečně vše pro to, abychom dosáhli vytyčené vize.“
(lan)